strona testowa

Wiek gimnazjalny to najtrudniejszy okres w rozwoju nastolatków, kiedy wielu młodych ludzi buntuje się przeciwko wszystkim i wszystkiemu. Są jeszcze w zasadzie dziećmi, jednak uważają się za dorosłych, choć decyzje które podejmują są bardzo lekkomyślne. Dlatego szczególnie w tym wieku potrzebują silnego wzorca, który cieszy się autorytetem, rozumie ich i jest dla nich wsparciem. Taką osobą powinien być pedagog szkolny.

 

Czym zajmuje się pedagog w gimnazjum?

 

Zawód pedagoga wymaga odpowiednich predyspozycji. Nie każda osoba posiadająca wykształcenie pedagogiczne może piastować to stanowisko. Przede wszystkim pedagoga powinna cechować empatia, czyli umiejętność wczucia się w sytuacje młodzieży i podejście do ich problemów bez uprzedzeń, w poszanowaniu ich podmiotowości, a także zaangażowaniu w rozwiązywanie spraw z którymi się zmagają.

W gimnazjum często dochodzi do konfliktów między rówieśnikami, czasem z bardzo błahych powodów. Rolą pedagoga jest mediacja w konfliktach, a także w razie konieczności zgłoszenie sprawy do wyższej instancji, np. sądu rodzinnego. Przede wszystkim jednak jeśli nie doszło do przestępstwa stara się zdusić konflikt w zarodku. Uczy młodzież poszanowania wartości rodzinnych i społecznych, a także współżycia w społeczeństwie i świadomości, że nie wszyscy rówieśnicy muszą się lubić, ale muszą się tolerować. Szacunek jest podstawą relacji społecznych, a wyniesione wzorce rzutują na postępowanie w przyszłości, z czego pedagog w gimnazjum bardzo dobrze zdaje sobie sprawę.

 

Odpowiednia socjalizacja to najważniejsze zadanie szkoły. W wieku gimnazjalnym największymi autorytetami dla młodych ludzi najczęściej są ich rówieśnicy. Często mamy do czynienia z próbami wkupienia się w grupę za wszelką cenę. Nierzadko towarzyszą temu zachowania stojące w sprzeczności z moralnością i tzw. dobrym wychowaniem. Rolą pedagoga jest wskazanie młodym ludziom, że nie ma jednego wzorca za którym ślepo powinni podążać. Zmuszanie się do pewnych zachowań w celu przypodobania się grupie rówieśniczej prowadzi do załamań nerwowych.

 

Bardzo często młodzi ludzie w wielu gimnazjalnym zmagają się z depresją, co może skutkować myślami samobójczymi. Brak akceptacji grupy rówieśniczej prowadzi do destrukcyjnych zachowań takich jak okaleczanie. Rolą pedagoga jest również wychwycenie symptomów świadczących o prześladowaniu. Ofiary bardzo często nie zgłaszają problemu, ale można zauważyć zmiany w ich zachowaniu, apatię, czy zmianę osobowości. Niestety częstą formą prześladowań jest stalking internetowy i telefoniczny, który polega na wysyłaniu obraźliwych wiadomości, czy rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji czy fotomontaży, które rujnują reputację. W takiej sytuacji należy przede wszystkim chronić ofiarę, aby nie doszło do większej eskalacji cyberprzemocy. O całej sprawie należy poinformować rodziców, aby większą uwagę poświęcali dziecku i w razie konieczności reagowali. Pedagog szkolny powinien

być w stałym kontakcie z uczniami, rodzicami, nauczycielami, a także w razie konieczności psychologiem, czy kuratorem.

Praca pedagoga szkolnego jest bardzo odpowiedzialna i wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Praca pedagoga szkolnego to nie tylko zawód, ale także misja i powołanie.